2 projecten! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Shiva Hardebol - WaarBenJij.nu 2 projecten! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Shiva Hardebol - WaarBenJij.nu

2 projecten!

Door: Shivahardebol

Blijf op de hoogte en volg Shiva

15 Maart 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Daar ben ik weer hoor!
Ik heb maandag een gesprek gehad met Marianna, dat is de coordinator van het vrijwilligerswerk, en ik heb verteld dat ik hier ben gekomen om echte weesjes te helpen, dat mij verteld was dat ik in een weeshuis terecht zou komen maar dat dit niet het geval is en ik heb gevraagd of het mogelijk is om alsnog in een weeshuis te werken. En, een beetje tot mijn verbazing, was dit mogelijk! Dit betekend dat ik vanaf gister 2 projecten doe. Hogar Chacarita rekent op me, dus daar blijf ik elke dag van half 10 tot 1 heen gaan. En daarna ga ik 3 dagen per week van ongeveer 3 tot 6 naar een weeshuis. Gister was mijn eerste dag. Ik moest om half 2 op school zijn en daar is mij precies uitgelegd hoe ik bij het weeshuis moest komen. Het weeshuis heet Hogar Chiquitos, maar ik noem het maar gewoon 'het weeshuis' want Chacarita en Chiquitos is nogal verwarrend. Het weeshuis is op ongeveer een uur reizen vanuit hier. Ik liep om 2 uur naar de bushalte en toen bus 15 er eenmaal was ging ik, met mijn kaart, voorin staan. Als oppertoerits opzoek naar het gene waar ik voor gekomen ben! En ik heb het in 1 keer gevonden. De vrouw waar ik naar moest vragen was helaas net weg. Toen ging ik maar gewoon mijn eigen gang, want de medewerkers keken niet echt naar me om. In tegenstelling tot de kinderen! Ik liep de woonkamer in en Diana, een schat van een meid, vloog me meteen om mijn nek. Ze liet me niet meer los. Ze is 5 en we zijn nu al dikke vriendinnen. Ik stelde me voor aan de kindjes en liep even naar de patio. Daar waren twee jongetjes aan het voetballen. 7 jaar oud, dus natuurlijke een vlotte babbel. Ik kreeg de volgende vragen naar mijn hoofd: Heb je een groot huis? Heb je veel vrienden? Ik wist niet goed wat ik moest zeggen, ik had me niet echt voorbereid op dat soort vragen... Misschien omdat ik me automatisch erg ingesteld had op het werken met kindjes uit Hogar Chacarita. De 2 projecten zijn echt totaal anders. Bij Hogar Chacarita werk ik met kindjes die maximaal 4 jaar oud zijn, dus echte, diepgaande gesprekken voeren zit er niet in. In het weeshuis zitten kindjes tot ongeveer 12 jaar oud. Ze stellen ontzettend veel vragen, willen alles weten en ik voer leuke gesprekken met ze. Mijn Spaans word dan ook goed geoefent! De kindjes sleuren me overal mee naar toe en willen dat ik overal mee meedoe. Ik heb lekker gevoetbalt met de jongens en gedanst met de meisjes. Er zijn ook een stuk of 9 baby's. Wat een schatjes! Ik vind het geweldig om ze te verzorgen en met ze te spelen. De kleintjes en de ouderen zijn gescheiden met een heel laag hekje. Daar geven de ouderen telkens speelgoed overheen, aan de kleintjes. Ze delen alles en spelen over het algemeen graag samen. In tegenstelling tot de kindjes bij Hogar Chacarita, die elkaar in de haren vliegen omdat ze allebei persee dat ene speeltje willen. Het gebouw is veel kleiner dan Hogar Chacarita en er werken minder mensen. De mensen kijken, zoals ik al zei, niet echt naar me om. Maar daar had Marianna me al op gewezen. Ik vind het geen probleem hoor, ik vermaak me prima met de kindjes. Ik kan niet wachten om ze blij te maken met allerlei leuke dingen straks! Marianna gaat contact opnemen met het hoofd van het weeshuis. Hij kan ons dan vertellen wat er allemaal echt nodig is. Daarnaast wil ik gewoon nog wat kleine dingen, zoals kleurboeken, voor de kindjes kopen. Iedereen die heeft gesponsord nogmaals ontzettend bedankt! Ik maak hier een droom waar, maak mooie momenten mee met de kindjes en ze zullen ons ongeloflijk dankbaar zijn straks.
Vanochend was ik bij Hogar Chacartia en toen de kindjes gingen slapen wilde ik weggaan, maar eerst werd ik nog even de hemel ingeprezen door een non. Ik had al door dat het er vrij gelovig is allemaal, maar dit was de eerste non die ik heb gezien. Ze begon ontzettend snel en veel tegen me te praten. Ik vertond niet alles maar dat was niet erg, ze was zo ontzettend lief. Ze had het de heletijd over mijn hart. Dat ik zo'n goed hart heb, dat ik dit doe vanuit mijn hart en niet omdat het moet, dat er nog veel meer mensen zoals ik moesten zijn en dat ze me een knuffel moest geven. En dat deed ze dan ook! Nu loop ik al de rest van de dag met een lach op mijn gezicht.


  • 17 Maart 2012 - 19:08

    Marianne Hardebol:

    Lieve Shief, ik geniet van je op afstand! Wat een prachtreis, ontmoetingen, ontwikkelingen. Ben trots op m'n nichtje, hoor. Nog een hele fijne laatste fase daar in BA! Marianne

  • 18 Maart 2012 - 15:46

    Silke:

    hoi Shiva,

    hoe gaat het met jou en Roos?

    Ik hoop dat juli het naar je zin hebben!!

    Nog heel veel plezier de laatste 2 weken!!

    Groetjes Silke

  • 02 April 2012 - 19:18

    Victor De Ruiter:

    Hola chica!
    Meid, wat een mooi verhaal uit het weeshuis, goed optreden hoor, ik ben helemaal trots op je en blij dat ik je gesponsord heb. Ga zo door, en laat je hart spreken! En blijf creatief....
    Adios van je ex (mentor) Victor

  • 27 Juni 2012 - 14:16

    Marloes:

    Hallo Shiva,

    Bij toeval kom ik hier op jou wbj.nu terecht.
    Ik ben zelf ongeveer 1,5 jaar geleden in BsAs geweest en heb ook in Hogar BsAs Chiquitos gewerkt, 3 maanden lang.
    Echt super om via jou zo weer een aantal foto's te zien van de kinderen.
    Ik zal je eerlijk vertellen, ik mis ze enorm! Ik google daarom nog wel eens op dit weeshuis.

    Eigenlijk ben ik wel erg benieuwd naar hoe het er nu is, wij hebben er namelijk heel erg veel proberen te 'veranderen'. Hoe was het met het aantal activiteiten die de kinderen konden doen? Werd er veel geknutseld en getekend? En waren daar de spullen voor?
    En verder vroeg ik mij af hoe het ging met Pablo en Alfredo? :$ Pablo was namelijk mijn grote vriend. Ze hebben hem bij het afscheid van mij af moeten trekken :( vreselijk.

    Je ziet het wel, die 3 maanden hebben er bij mij aardig ingehakt want ik denk er nog steeds erg veel aan.

    In ieder geval super dat je de foto's hierop hebt gezet!
    Groetjes
    Marloes

    (marloes_peters@hotmail.com - marloesaroundtheworld.waarbenjij.nu)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shiva

Hola! Hier kun je al mijn avonturen lezen die ik in Uruguay heb beleefd en in Argentinie nog ga beleven. Besos!

Actief sinds 27 Jan. 2012
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 14039

Voorgaande reizen:

20 Januari 2012 - 05 April 2012

Uruguay y Argentina

Landen bezocht: