De eerste week op de berg - Reisverslag uit Rocha, Uruguay van Shiva Hardebol - WaarBenJij.nu De eerste week op de berg - Reisverslag uit Rocha, Uruguay van Shiva Hardebol - WaarBenJij.nu

De eerste week op de berg

Door: Shivahardebol

Blijf op de hoogte en volg Shiva

01 Februari 2012 | Uruguay, Rocha

Buenos dias! Hier is dan eindelijk mijn eerste verslag vanuit het verre Zuid-Amerika. Onze eerste week in Uruguay was geweldig. We weten zeker dat we nog een weekendje terug gaan! We hebben zo veel gezien, gedaan en meegemaakt. Als ik het je hier allemaal zou vertellen ben je 3 uur aan het lezen, dus ik probeer het samen te vatten. De reis, van in totaal 37 uur, was erg vermoeiend. We reden om 14u uit Utrecht op naar Schiphol. Ik had me voorgenomen om niet te gaan huilen, maar ja dat hou je niet tegen... We vlogen naar Madrid en na 4 uur wachten met een mega vliegtuig naar Buenos Aires. 13 uur zitten op minder dan 1 vierkante meter is afzien. Maar dat -ikweetnietmeerhoeikmoetzitten- gevoel ben je meteen weer vergeten als je aangekomen bent! Het was meteen heerlijk warm en we zijn met de Buquebusboot naar Montevideo, Uruguay gevaren. Toen nog 3 uur in de bus en om 00.30 kwamen we in Rocha aan. Jaap heeft ons daar opgehaald, we hebben uitgebreid gedineerd en toen zijn we om 2.00 naar de berg gereden. Eenmaal daar aangekomen konden we miljoenen sterren zien. Prachtig, want er is geen stadslicht op de berg. Verder was alles een verassing voor de volgende dag. Zondag sliepen we mega lang uit en toen we wakker werden stormde het! Ongelofelijke he? Maar ondanks dat was het uitzicht prachtig. En ook ons 'appartementje' , wat tegen het huis van Jaap en Rob aan zit, was heel gezellig. Jammer dat er op een avond een spin van minstens 15 centimeter zat... want daarna voelde ik me toch wat minder op mijn gemak. We hebben Rocha verkend en zijn s' avonds gaan eten in het badplaatsje La Pedrera. Heerlijke empanada's, typisch eten van hier. Het is een heel gezellig plekje, met allemaal hippies die sieraden verkopen. Maandag hebben we een wandeling gemaakt over het landgoed van Jaap en Rob. Het is onvoorstelbaar groot dus misschien bouw ik er ook wel een tweede huisje ooit! Er is een klein meertje waar we aan hebben liggen zonnen, maar dat had ik beter niet kunnen doen want ik ben heel erg verbrand... Het waait enorm op de berg dus je hebt niet door dat het zo heet is! S’ avonds zijn we weer in La Pedrera gaan eten, bij een heerlijk en luxe visrestaurant. Maar voor we daar waren reden we eerst nog door La Paloma. Ook een mooie plek! Ik raakte aan de praat met een oud Uruguayaans stel, maar gelukkig konden ze Engels want mijn Spaans is nog niet zo goed. Komt wel, maandag begint school! Jaap was zo lief, hij nam ons altijd overal mee naar toe en we hebben vreselijk gelachen met z'n drietjes. De volgende dag gingen Roos en Jaap boodschappen doen en ik bleef op de berg. Er komt nooit iemand op de berg, en net als ik alleen ben staat de politie voor de deur... Ik begreep er niets van en weet tot de dag van vandaag niet wat ze nou wilden. Het zal niet ernstig zijn geweest want anders kwamen ze wel terug neem ik aan? S’ middags kwamen er hele aardige vrienden van Jaap op bezoek. Ze hadden allemaal lekkere koekjes en taartjes meegenomen dus we hebben een gezellige high tea met ze gehad. Woensdag zijn we met z’n drietjes naar Jose Ignacio geweest. Hier wil ik ook wel een tweede huis(je)! Maar dat kunnen alleen multimiljonairs. Ze noemen het de goudkust van Uruguay. Jaap kende er mensen, dus we zijn binnen in zo'n vakantievilla geweest. Ik wist niet wat ik zag, een heerlijk zwembad, het huis was in de vorm van een boot gebouwd en ze hadden een bediende. Het was heerlijk weer, we hebben het lekkerste ijsje ooit gegeten en gechillt onder een palmboom. Oja! Op weg ernaartoe reden we over het platteland, en zagen we varken aan een lijn hangen met een man met een gigantisch mes in zijn hand. Heel veel mensen slachten hier hun eigen vlees. We zijn ook een keer bij een plattelands Uruguayaanse familie binnen geweest en daar hing een schaap half open gesneden zonder kop… Ik had het liever niet willen zien. Donderdag was een minder vrolijke dag… Vino, het nieuwe hondje van Jaap (9 weken oud) is van de auto afgesprongen. Hij is in paniek kei hard weg gerend. We hebben heel lang gezocht en aan iedereen gevraagd maar niemand heeft hem kunnen vinden. Nu is het hopen dat hij ergens in goede handen terecht gekomen is. De volgende dag was het alweer vrijdag. De week was bijna om dus we besloten vroeg op pad te gaan. We hebben zo veel gezien! De hele kust van Uruguay zijn we afgereden. En bij iedere badplaats zijn we gestopt. Bij de eerste stop, langs een rivier, hebben we een armband gekocht en een praatje gemaakt met de hippies achter het kraampje. Vervolgens stopte we in Barro de Velicias, een hele leuke badplaats met heerlijke hotdogs en mega grote ijsjes (zie foto) Het was niet de bedoeling om zo’ n groot ijsje te krijgen!!! De volgende stop was in Aqua Dulces. Hier hebben we een lifter afgezet (Jaap neemt heel vaak lifters mee achter op de auto) en we zijn door het badplaatsje heen gereden. Ook door Castillos zijn we heen gereden en bij Punta del Diablo zijn we weer gestopt. Er was een zandstrand en ik heb gezwommen! Heerlijke zee, helemaal niet zo koud. De laatste stop was in Chuy. Dit is een dorpje op de grens van Uruguay en Brazilië. We zijn door de douane geweest en hebben dus ook een stempel van Brazilië in ons paspoort! Verder heb ik naar een Braziliaans voetbal shirt gezocht maar niet gevonden. En we hebben heerlijke churros gegeten. De man van de churros merkte dat we erg geïnteresseerd waren in Brazilië dus gaf hij ons een Braziliaans muntje, super lief. Het was inmiddels al best laat en we zijn een lange weg terug gaan rijden. Zaterdag was ons laatste dagje op de berg. We hebben onze koffers gepakt en s’ avonds hebben we Jaap mee uiteten genomen in het heerlijke luxe visrestaurant in La Pedrera.
Het was echt een top week. Ik heb zo veel gezien. Zoals ik al zei zat er op een avond een mega spin op onze kamer… Maar ook glipte er een keer een slang weg voor de auto. We hebben een leguaan gezien, flamingo’ s en een struisvogel!! Allemaal in het wild. Bijzonder he? We toerden zoveel met Jaap door de bergen. Het was elke dag weer net een safari. De week is omgevlogen en nu zijn we alweer een paar dagen in ons appartement in Buenos Aires. Maar hier vertel ik de volgende keer over! Roos en ik gaan nu de stad verkennen. En stiekem weten we heel zeker dat we nog een keer terug gaan naar de berg.

  • 01 Februari 2012 - 16:44

    Isabel:

    Hola Shiva! Estsoy muy orgulloso de ti! Espero que tengas un buen tiempo hay!
    Besos! xxx Isabel

  • 02 Februari 2012 - 21:37

    Paps:

    Top week, zeg!!! Fijn dat jullie zo genieten, met dank aan jullie avontuurlijk ingestelde 'oom' Jaap.
    Goed geschreven ook, compliment Shief! Ik hoop nog veel van jullie avonturen te mogen lezen!
    Groeten en liefs, je vader.

  • 06 Februari 2012 - 17:56

    JW:

    Wat een belevenissen Shiva, en wat leuk dat Jaap zoveel heeft laten zien. Geniet ervan. Groet JW, Erica, Stijn en Silke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shiva

Hola! Hier kun je al mijn avonturen lezen die ik in Uruguay heb beleefd en in Argentinie nog ga beleven. Besos!

Actief sinds 27 Jan. 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 14044

Voorgaande reizen:

20 Januari 2012 - 05 April 2012

Uruguay y Argentina

Landen bezocht: